Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
13 czerwca 2025

40-lecie startów Toyoty w Le Mans 24h

Wyjątkowe barwy GR010 HYBRID

Toyota uczciła 40-lecie startów w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, prezentując unikatowe malowania prototypowych GR010 HYBRID. Jedno z nich oddaje hołd ikonicznemu samochodowi wyścigowemu z przeszłości, drugie – odzwierciedla współczesnego ducha walki.

W dniach 14-15 czerwca br. na francuskim torze Circuit de La Sarthe odbyła się 93. edycja 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Podczas tego wydarzenia fabryczny zespół TOYOTA GAZOO Racing rywalizował w specjalnych malowaniach.

GR010 HYBRID z numerem 7, prowadzony przez Mike’a Conwaya, Kamui Kobayashiego i Nycka de Vriesa, otrzymał czerwono-białe barwy inspirowane modelem TS020, który startował w latach 1998 i 1999, znanego również jako GT-One. Samochód ten zachwycał aerodynamicznymi kształtami i osiągami na torze, ale też rozbudzał wyobraźnię nowego pokolenia fanów motorsportu w pierwszej części gry Gran Turismo. Charakterystyczne czerwono-białe barwy tego modelu zostały przeprojektowane z myślą o kształtach GR010 HYBRID – dynamiczne białe akcenty przebiegające przez czerwone nadwozie od przodu do tyłu wprost nawiązują do stylistyki GT-One.

GR010 HYBRID z numerem 8, prowadzony przez Sébastiena Buemiego, Brendona Hartleya i Ryo Hirakawę, podczas tegorocznego Le Mans 24h otrzymał matowoczarne malowanie. Barwy nadwozia odnoszą się do teraźniejszości. Bazują na wyrazistym elemencie z logotypem GR, który oddaje wartości zespołu: nieustanny rozwój i tworzenie coraz doskonalszych aut z wyścigowym rodowodem.

Oba prototypy wyposażono też w specjalne logo, nawiązujące do 40-lecia obecności Toyoty w Le Mans.

Bogata historia Toyoty w Le Mans 24h

Z wyścigiem Le Mans Toyotę łączy bardzo wiele. Fabryczny zespół marki współtworzył legendę 24-godzinnej rywalizacji na kultowym francuskim obiekcie. Od debiutu w 1985 roku do startu w 2024 roku w 26. edycjach Le Mans 24h na torze La Sarthe wystartowało łącznie aż 61 samochodów Toyoty, które 5-krotnie wygrywały 24-godzinną rywalizację, 18 razy zajmowały miejsca na podium, a 8 razy startowały z pole position. W tym czasie barwy Toyoty reprezentowało 62 kierowców z 16 państw.

Kultowe auta sportowe Toyoty

Starty Toyoty w Le Mans to także kolejne generacje sportowych aut stworzonych przez inżynierów marki. W 1985 roku był to model 85C z silnikiem opartym na jednostce z cywilnych aut. Lata prac nad motorem, układem jezdnym i aerodynamiką zaowocowały pierwszym podium dla marki w 1992 roku.

W latach 1995–1996 z powodu zmian regulaminowych Toyotę w Le Mans 24h reprezentowała Supra w wyścigowym wydaniu. Końcówka XX wieku to niesamowity model TS020, który zdobył pierwsze dla Toyoty pole position (1999 rok) i rywalizował o zwycięstwo.

W 2012 roku – po ponad dekadzie przerwy – Toyota wróciła do rywalizacji w wyścigach długodystansowych. Kolejne generacje prototypów z napędem hybrydowym pomagały przyspieszać rozwój zelektryfikowanych technologii i walczyć o trofea.

W 2018 roku model TS050 HYBRID zapewnił Toyocie pierwsze zwycięstwo w Le Mans, rozpoczynając serię trzech triumfów z rzędu tego auta. Zwycięską passę kontynuował reprezentujący kategorię Hypercar model GR010 HYBRID, który wygrywał w latach 2021 i 2022, a w dwóch kolejnych edycjach wyścigu dojeżdżał na 2. pozycji.