1. Nowe samochody
  2. Historia

Historia Supry

Supra to słowo pochodzące z łaciny, które oznacza „ponad”, „powyżej” czy „przekraczać”. Bardzo odpowiednia nazwa dla uwielbianej sportowej ikony Toyoty.

Życie legendy

Dziś, po ponad 16 latach od zakończenia produkcji poprzedniej generacji, Supra wciąż cieszy się statusem ikony wśród fanów motoryzacji. Od roli w „Szybkich i wściekłych” przez wybór graczy w takich tytułach jak Gran Turismo® po całe pokolenie tunerów i drifterów – jej popularność nie słabnie.

Wpływ ikony

Geneza modelu Supra sięga lat 60., a dokładniej przepięknej Toyoty 2000GT. Jej długa maska, przesunięta do tyłu kabina i rzędowy 6-cylindrowy silnik napędzający tylne koła to cechy obecne w każdej generacji Supry.  

Ewolucja serii A

W ciągu 24 lat obecności na rynku Supra zmieniała się z pełnego charakteru i luksusowego auta typu grand tourer w czystą i bezkompromisową maszynę sportową, ikonę lat 90. Fani modelu rozpoznają bez trudu każdą z generacji oznaczonych kodami: A40, A60, A70 i A80.

Dusza Supry

Każda generacja Toyoty Supry korzysta z dwóch elementów, które definiują jej sportowy charakter i są nieprzerwanie stosowane od premiery ikonicznego modelu 2000GT. Mowa tu o 6-cylindrowym rzędowym silniku umieszczonym z przodu oraz napędzie na tylne koła, który zapewnia pełnię emocji w trakcie jazdy.

Kiichiro Toyoda (założyciel Toyoty), 1952

„Podobnie jak sportowcy, którzy testują swoje umiejętności podczas rywalizacji na najwyższym poziomie, producenci aut wykorzystują wyścigi, aby udoskonalać swoje pojazdy, poprawiać ich osiągi i przekraczać kolejne granice, dzięki którym technologia stosowana w motoryzacji staje się jeszcze bardziej zaawansowana”.

Wyścigowe korzenie

Od momentu stworzenia konceptowego modelu TOYOTA GAZOO Racing GR Supra stało się jasne, że Toyota GR Supra A90 to przepustka do świata wyścigów. Ale dla Toyoty od zawsze równie ważne było wykorzystanie zgromadzonego doświadczenia do udoskonalania aut do jazdy na co dzień.
Dowiedz się więcej

Człowiek z misją

Za każdym wielkim autem stoi równie wielki człowiek. W przypadku Toyoty Supry mowa tu o głównym inżynierze projektu A90. Tetsuya Tada to weteran marki Toyota.

Tada-san dorastał jako syn kierowcy wyścigowego. W dzieciństwie bardziej fascynowały go magazyny motoryzacyjne niż komiksy. Nie dziwi zatem, że wyrósł na prawdziwego petrolheada. Po krótkim epizodzie jako pilot swojego ojca, sam zasiadł za kierownicą samochodu rajdowego – Toyoty Corolli AE86 – którą nieustannie modyfikował, aby prowadziła się dokładnie tak, jak tego chciał.

Po dołączeniu do Toyoty w 1987 roku Tada-san poświęcił się opracowywaniu technologii ABS na potrzeby zespołu wyścigowego. W późnych latach 90. dopracowywał z ówczesnym szefem Isao Tsuzuki wiele sportowych modeli, takich jak Celika, MR2 czy Supra A80. Swoje umiejętności i doświadczenie poszerzał, pracując przy pojazdach rodzinnych, np. Toyocie Raum.

Powrót Supry

Po wielu latach nadarzyła się okazja, której od dawna wypatrywał. Pojawiła się możliwość stworzenia samochodu dającego czystą radość z jazdy, dzięki któremu Toyota znów stałaby się ważna dla fanów sportów motorowych. W efekcie narodził się model GT86, auto, które pozwalało zarówno doświadczonym kierowcom, jaki i amatorom poczuć emocje za kierownicą.

Wraz z debiutem GT86 przed Tada-sanem postawiono najważniejsze wyzwanie, w które musiał zaangażować całą swoją wiedzę, nieustępliwość i determinację. Miał stworzyć bezkompromisowy samochód, który będzie wyznaczał nowe standardy przyjemności z jazdy i przywróci do łask od dawna wyczekiwaną nazwę prawdziwej ikony sportu.