W Europie debiutuje Toyota bZ4X – zupełnie nowy model w gamie marki. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) łączącej bezemisyjne samochody zaprojektowane w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Na rynku europejskim elektryczny SUV bZ4X pojawi się w 2022 roku.
Nad rozwojem technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyota pracuje od 1997 roku. Premiera nowego modelu bZ4X to kolejny kamień milowy w historii motoryzacji. bZ4X wnosi także istotne innowacje w zakresie bezpieczeństwa, systemów wsparcia kierowcy i multimediów opartych na łączności internetowej.
To jednak nie koniec nowości. Wraz z premierą nowego samochodu Toyota wprowadzi do swojej oferty nowy program leasingowy. Umożliwi on załatwienie wszystkich spraw związanych z zakupem i posiadaniem auta w jednym miejscu.
Nowy model – bZ4X – to przestronny, komfortowy SUV z innowacyjnym napędem 4x4, który zapewnia wiodące w swojej klasie właściwości jezdne i osiągi w terenie. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi.
bZ4X to również pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę eTNGA. Baterie są w niej umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia. To z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo, lepszy komfort jazdy i prowadzenie.
Nową Toyotę bZ4X cechuje eleganckie, minimalistyczne nadwozie z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi.
Duże koła (do 20'' średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.
Pojazd został wyposażony w elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem. Są to m.in. otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler.
Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.
Uwagę zwraca również przestronna i wygodna, 5-miejscowa kabina. Deska rozdzielcza została tak osadzona, by zwiększać pole widoczności kierowcy do przodu. „Ręce na kierownicy, oczy na drodze” – to jedna z zasad, który przyświecały projektantom. Dlatego też 7'' ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znalazły się na linii oczu kierowcy, tuż nad kierownicą.

Zadbano również o komfort podróżowania wszystkich pasażerów. Mają oni do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi. Odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.
Nowa Toyota bZ4X z napędem na przednie koła została wyposażona w dynamiczny silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,4 s i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h.
Wersja z napędem 4x4 ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 s (wstępne dane sprzed homologacji).
Uwagę zwraca tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania. Pozwala to kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.
Toyota od ponad 25 lat pracuje nad bateriami do zelektryfikowanych pojazdów. Zdobyte w tym czasie doświadczenie pozwoliło stworzyć nową litowo-jonową baterię, która zasila model bZ4X. Jak zapewnia producent, nawet po 10 latach użytkowania (lub 240 000 km przebiegu) zachowuje ona 90% swojej pojemności.
Tak doskonałe wyniki to m.in. efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją jakieś nieprawidłowości, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Dodać do tego należy rozwiązania ograniczające degradację materiałów, a także wprowadzenie zabezpieczeń zapobiegających przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To również pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.
Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością baterii, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym.
Nowy pojazd został wyposażony w wydajny system ogrzewania. Zapewnia on utrzymanie dobrych osiągów i zasięgu także w zimnym klimacie. Model bZ4X otrzymał pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania.
Temperaturę we wnętrzu reguluje z kolei ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu. Źródło promieniowania IR jest umocowane pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.
Nowa litowo-jonowa bateria ma pojemność 71,4 kWh, co przekłada się na zasięg o długości około 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Baterię można naładować do poziomu 80% w 30 minut – przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.
Z myślą o autach elektrycznych Toyota stworzyła zupełnie nowy napęd 4x4, który się opiera na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś. To właśnie dzięki niemu nowy model bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem.
Napęd został wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków: jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).
Nowa Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip (w Europie rozwiązanie to zostanie wprowadzone w późniejszym terminie). Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy.
Tradycyjną kierownicę zastąpi wolant One Motion Grip. Posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150°.
Rozwiązanie to pozwoliło zlikwidować wibracje przenoszone z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.
Nowa Toyota bZ4X została wyposażona w bezemisyjny elektryczny układ napędowy. W konstrukcji samochodu wykorzystano pochodzące z recyklingu materiały. W trosce o środowisko marka uruchomiła też program regeneracji, ponownego użycia i recyklingu akumulatorów. Celem firmy jest maksymalizacja cyklu życia komponentów i materiałów użytych w samochodzie.
Nowy elektryczny SUV można też wyposażyć w opcjonalny dach z panelem fotowoltaicznym. Przetwarza on energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że dzięŻi temu rozwiązaniu w ciągu roku można zgromadzić energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.
Nowy SUV bZ4X został wyposażony w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji.
Toyota Safety Sense 3.0 wprowadza nowe systemy oraz udoskonalone funkcje. Współpracują one z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.

Pomaga w tym udoskonalony moduł kamery i radaru z przodu oraz skierowane do przodu radary po bokach. Dzięki tym rozwiązaniom pakiet Toyota Safety Sense 3.0 zyskał większy zasięg oraz większą skuteczność, a jednocześnie nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód na drodze w większej liczbie różnych sytuacji na drodze.
• Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) – zyskał nowe funkcje wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz motocykli.
• Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach (ITA, Intersection Turn Assist) – może teraz identyfikować pojazdy zbliżające się na dwóch sąsiednich pasach zamiast tylko na jednym, a także wykrywać ruch zbliżający się z boku na skrzyżowaniu.
• Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA, Emergency Steering Assist) – uruchamia automatyczne delikatne hamowanie, które ułatwia utrzymanie samochodu w granicach pasa ruchu podczas wymijania takiej przeszkody, jak pieszy, rowerzysta czy zaparkowany samochód.
• System ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA, Front Cross Traffic Alert) – sygnalizuje ryzyko zderzenia z samochodem nadjeżdżającym z prawej lub lewej strony na skrzyżowaniu.
• Asystent bezpiecznego wysiadania (SEA, Safe Exit Assist) – pomaga uniknąć uderzenia w uchylone drzwi lub wysiadających pasażerów przez pojazdy lub rowerzystów nadjeżdżających z tyłu.
W najwyższej wersji wyposażenia bZ4X dostępny jest również Advanced Park. Jest to półautonomiczny system parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Wykorzystuje on kamerę 360° oraz 12 ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu, dzięki którym może wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego w pełni zdalnie, bez kierowcy w środku.
Toyota Safety Sense 3.0 opcjonalnie może sprawdzać również samopoczucie kierowcy za pomocą monitora. Rejestruje on jego zwykłą pozycję podczas jazdy i uruchamia sygnał ostrzegawczy, jeśli wykryje jakiekolwiek odchylenia, które mogą oznaczać rozproszenie uwagi, złe samopoczucie lub zasypianie.
Toyota bZ4X została wyposażona w najnowszy system multimedialny z 8'' lub 12'' ekranem dotykowym. Dodać do tego należy nawigację w chmurze z funkcją planowania podróży, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym i miejscach do parkowania.
System ma również funkcje specyficzne dla pojazdów BEV, takie jak wskaźnik zasięgu czy ładowania. Udoskonalony system rozpoznawania głosu pozwala korzystać z nowego asystenta pokładowego. Bezprzewodowe połączenie z internetem umożliwia automatyczne aktualizacje oprogramowania oraz pobieranie nowych systemów i usług.
Toyota – wraz z wprowadzeniem modelu bZ4X – przedstawia zupełnie nowy program leasingu, który reprezentuje nowe podejście do zakupu samochodu i jego użytkowania.
Celem Toyoty jest, aby większość sprzedaży w Europie odbywała się za pośrednictwem nowej, kompleksowej umowy leasingowej, obejmującej finansowanie pojazdu, konserwację i serwis, dostarczanie ładowarek ściennych i dostęp do usług internetowych, w tym do jednej z największych sieci ładowarek w Europie. Na życzenie Klienta oferta leasingu będzie mogła zostać poszerzona o ubezpieczenie samochodu, pomoc drogową oraz finansowanie akcesoriów do samochodu.
Napęd | FWD | AWD | |
Typ | Synchroniczny AC | ||
Łączna moc | KM (kW) | 204 (150) | 217 (160) |
Przedni silnik elektryczny | KM (kW) | 204 (150) | 109 (80) |
Tylny silnik elektryczny | KM (kW) | 109 (80) | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 265 | 336 |
Układ zasilania | FWD | AWD | |
Bateria | Litowo-jonowa | ||
Liczba ogniw | 96 | ||
Napięcie znamionowe | V | 355 | |
Pojemność | kWh | 71,4 |
Osiągi | FWD | AWD | |
Prędkość maksymalna | km/h | 160 | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,4 | 7,7 |
Zużycie energii | FWD | AWD | |
Średnio wg WLTP | kWh/100 km | do potwierdzenia po homologacji |
Zasięg | FWD | AWD | |
Średnio wg WLTP | km | do potwierdzenia po homologacji |
Wymiary zewnętrzne | FWD | AWD | |
Długość | mm | 4690 | |
Szerokość | mm | 1860 | |
Wysokość z anteną | mm | 1650 | |
Rozstaw osi | mm | 2850 |
Wymiary wewnętrzne | FWD | AWD | |
Długość | mm | 1940 | |
Szerokość | mm | 1515 | |
Wysokość z anteną | mm | 1160 (1145 z panoramicznym dachem) |
Pojemność bagażnika (VDA) | FWD | AWD | |
Do linii okna | l | 452 |
Dopuszczalna masa przyczepy | FWD | AWD | |
Bez hamulca | kg | 750 |